Reglementen Nederlandse Toer Fiets Unie
C0402
Laatst gewijzigd op: 31 mei 2023
Alleen verplichte onderdelen
Attributen
Bewegwijzeringsborden
Frequentie
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Een bewegwijzeringsbord wordt op lange rechte stukken minimaal om de 400.000 millimeter geplaatst.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Een bewegwijzeringsbord wordt op lange rechte stukken vaker dan 400.000 millimeter geplaatst, als veel zijpaden of zijwegen gepasseerd worden.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Waarschuwingsborden worden alleen geplaatst als sprake is van een serieus risico.
Locatie
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Bewegwijzeringsborden worden geplaatst op de routepalen.
Afmetingen
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De routepalen zijn bij voorkeur 100 mm bij 100 mm.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Borden hebben een breedte van 300 mm als gewaarschuwd moet worden voor een nieuw of tijdelijk risico.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De borden op de routepalen zijn maximaal 90 mm breed, tenzij een bord te weinig opvalt. Dan mag de breedte maximaal 175 mm zijn.
Materiaal
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De routepalen zijn bij voorkeur van hout en vierkant.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De borden op de routepalen steken niet over de paal heen.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Borden met een breedte van 175 mm zijn gemaakt van steviger en dikker materiaal dan de borden met een breedte van 90 mm.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Het materiaal van de borden is bestand tegen vandalisme.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Het materiaal van de borden is bestand tegen vervaging onder invloed van uv-licht.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De borden zijn van aluminium, Dibond of BioPanel.
Montage
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Borden met een breedte van 175 mm worden gemonteerd met de schroeven 80 mm uit elkaar.
Routepalen
Materiaal
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Routepalen zijn bij voorkeur van hout.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De routepalen zijn bij voorkeur van een natuurlijke duurzame houtsoort, zoals kastanje, robinia of inlandse eik.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De palen zijn FSC- of PEFC- gecertificeerd.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De routepalen zijn vierkant.
Afmetingen
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De routepalen zijn 100 mm bij 100 mm.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De routepalen zijn 1.300 mm lang.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De routepalen worden 600 mm in de grond geplaatst.
Richtlijn
Regel waarvan men gemotiveerd mag afwijken.
De routepalen hebben aan de bovenkant een schuine zaagsnede van 30 graden. Zie figuur 1.
Locatie plaatsing
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De routepalen worden geplaatst voor of naast een bestaand obstakel.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De routeborden staan op een consequente plek.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De plek waarop een routeborden geplaatst wordt is zodanig dat mountainbikers voldoende tijd hebben om te reageren op de routewijziging of waarschuwing.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De borden worden geplaatst aan de rechterkant van de weg.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De borden worden geplaatst op een aparte routepaal.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De borden worden minimaal 10.000 mm en maximaal 15.000 mm voor de routewijziging geplaatst.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De borden worden op een goed zichtbare locatie geplaatst.
Sticker
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Als een sticker gebruikt wordt, gelden dezelfde voorwaarden als bij een bord.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De hierboven genoemde bepalingen rondom de plaatsing van de borden gelden ook hiervoor.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Als het niet mogelijk is om een routepaal te plaatsen, wordt een sticker gebruikt.
Bevestiging
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De borden worden bevestigd met roestvrijstalen of stalen outdoor schroeven.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De outdoor schroeven zijn 4 mm bij 40 mm.
Richtlijn
Regel waarvan men gemotiveerd mag afwijken.
De borden worden vastgezet op de zijkant van een vierkante paal, aan de achterkant van de schuin gezaagde kant.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Het bovenste routebord bevindt zich op minimaal 50 mm van de bovenkant van de paal.
Bijlage: Borden
Deze bijlage geeft informatie over de verschillende typen borden die gebruikt worden op mountainbikeroutes. De informatie van dit document is afkomstig van de Nederlandse Tour Fiets Unie (NTFU), hoofdstuk 3 tot en met 7 van Bebording van een MTB route.pdf (ntfu.nl).
1. Bewegwijzeringsborden
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Het internationale bewegwijzeringssymbool wordt gebruikt als standaard voor mountainbikeroutes in Nederland.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Het standaard routebord voor mountainbikeroutes bestaat uit de driehoek met daaronder twee bollen.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De achtergrond van alle bewegwijzeringsborden is wit.
Standaardroutebord
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Het standaard routebord is in zes kleuren beschikbaar: o Blauw (process blue) o Rood= 032 C o Groen = 360 C o Paar= 254 C o Zwart = black C o Bruin = 724 C
Verbindingsroute
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Het symbool op het bord krijgt de twee kleuren van de routes die worden verbonden.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Zes kleuren in totaal betekent dat het gaat om vijftien varianten.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Als twee routes die verbonden worden dezelfde kleur hebben, dan krijgen beide helften van het symbool dezelfde kleur, maar worden ze gescheiden door een smalle, witte streep.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Het eerste verbindingsroutebord wordt vlak voor de afslag geplaatst onder het bord voor de doorgaande route (zie afbeelding).
Extra afbeelding
Afkortroutebord
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Het eerste afkortroutebord wordt vlak voor de afslag geplaatst onder het bord voor de doorgaande route (net als afbeelding 6), vaak in combinatie met bord 02.
Begeleidingsbord naar startpunt
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Een startpuntroute is een heen- en terugroute van bijvoorbeeld een horecagelegenheid en/of parkeerplaats naar de doorgaande route.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Het eerste afkortroutebord van de route naar het startpunt wordt vlak voor de afslag geplaatst onder het bord voor de doorgaande route (net als afbeelding 6), vaak in combinatie met het bord 04.
Veiligheid
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Op 20 procent van de van de routepalen wordt het onderschrift ‘mountainbikeroute’ geplaatst.
Vooral op locaties waar de kans groot is dat andere recreanten de mountainbikeroute op gaan, zoals aan het begin van singletracks, is dit relevant. Om te voorkomen dat andere recreanten tegen de stroom in lopen kan dit bord ook aan de achterkant van een routepaal gemonteerd worden. Er zijn ook onderborden beschikbaar met de tekst ‘Afkortroute’, ‘Startpuntroute’ en ‘Verbindingsroute’. Deze onderborden zijn bedoeld voor mountainbikers die de symbolen op de B-, C- en D-borden (nog) niet kennen. Een onderbord wordt in ieder geval geplaatst voor en direct na de splitsing onder het betreffende routebord. De tekstkleur op de onderborden is zwart op een witte ondergrond. Alle O-borden zijn 80 bij 40 millimeter en worden strak onder het routebord gemonteerd (afbeelding 9).
Splitsingen
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Splitsingen worden aangegeven door een dubbel routebord (A, B, C en D) op de paal aan te brengen, al dan niet met een onderbord (O) (afbeelding 10).
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Om de splitsing extra aandacht te geven kan als aanvulling ook een splitsingsbord gebruikt worden.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De splitsingsborden zijn 200 mm bij 300 mm.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Het dubbel routebord is 175 mm breed.
Classificatieborden
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
- De classificatieborden geven de moeilijkheidsgraad van de borden aan.
- De classificatieborden zeggen alleen iets over de technische moeilijkheidsgraad, niet over de fysieke moeilijkheidsgraad.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De classificatieborden kennen vier niveaus: makkelijk, gemiddeld, moeilijk en zeer moeilijk.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Het bord voor de classificatie is 80 bij 30 mm en wordt strak onder het routebord A gemonteerd. (zie afbeelding 13)
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Naast de kleur is ook een aanduiding van de technische moeilijkheidsgraad met een symbool en in tekst weergegeven.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Alle routes met minder dan 40 procent asfalt worden als mountainbikeroutes betiteld en kunnen geclassificeerd worden.
Richtlijn
Regel waarvan men gemotiveerd mag afwijken.
Een route krijgt één kleur voor de moeilijkheidsgraad.
Als er parallelle paden voorkomen met een afwijkende moeilijkheidsgraad, kunnen deze afzonderlijk bewegwijzerd worden met de betreffende kleur (afbeelding 14). Een route kan bijvoorbeeld de kleur blauw hebben met rode en zwarte parallelle paden.
Voorrang en informatieborden
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Voorrangsborden uit het wegverkeer kunnen ook gebruikt worden op mountainbikeroutes (V-borden).
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Er zijn borden (I-borden) beschikbaar die mountainbikers informatie geven over het gebruik van een bepaald pad, een verwijzing naar een attractiepunt of paalnummer. Deze borden kunnen individueel op een routepaal gemonteerd worden, maar meestal gebeurt dat onder een routebord (zie afbeelding 15).
Veiligheid
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De routepalen worden genummerd.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De nummering start met unieke letters.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Het formaat van deze borden is 80 bij 40 mm.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Het advies luidt om iedere 500.000 mm een nummerbord te plaatsen, in ieder geval aan het begin van een singletrack.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Het advies is om deze borden aan de zijkant van de paal te plaatsen, aan de kant van het pad.
Geslotenverklaringsborden
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Als het onderbord 01 niet voldoende helpt om andere recreantengroepen erop te wijzen dat ze zich op een mountainbikeroute begeven, kan besloten worden om een gesloten verklaringsbord te gebruiken (G-borden).
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Alle G-borden hebben een doorsnede van 90 mm.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Deze borden kunnen individueel op een routepaal gemonteerd worden, maar meestal gebeurt dat onder een routebord. (zie afbeelding 18).
Overzicht G-borden
G1
Dit bord geeft aan dat het betreffende pad of de weg verboden is voor mountainbikers. Dit bord wordt vaak op aanvraag van de grondeigenaar gebruikt om mountainbiken te voorkomen in (zeer) kwetsbare of drukbezochte gebieden.
G2 t/m G7
Onderstaande borden geven aan dat het mountainbikepad verboden is voor de betreffende recreantengroep(en
G8
Dit bord geeft aan dat de mountainbikeroute alleen in één richting gereden mag worden en van deze zijde afgesloten is. Het bord kan voorkomen dat mountainbikers en andere recreanten tegen de rijrichting in fietsen/lopen. Dit bord wordt veelal aan het eind van een singletrack geplaatst op de achterkant van de routepaal.
Waarschuwingsborden
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
De W-borden waarschuwen mountainbikers voor risicovolle situaties op mountainbikeroutes.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
Deze borden worden in 90 mm of 175 mm toegepast.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
W-borden kunnen individueel op een routepaal gemonteerd worden, maar meestal gebeurt dat onder een routebord. Afbeelding 17
Waarschuwingsborden voor technische passages
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
T-borden worden gebruikt om te wijzen op specifieke risico’s die iemand te wachten staat.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
T-borden zijn 90 of 175 mm breed.
Aanbeveling
Datgene wat wordt aanbevolen omdat doorgaans mag worden aangenomen dat de uitwerking ervan gunstig is.
T-borden kunnen individueel op een routepaal gemonteerd worden, maar meestal gebeurt dat onder een routebord. (afbeelding 17).
Extra toevoeging afbeelding 26